Blog afbeelding

Mag ik appen, bellen of muziek luisteren op de fiets? Dit zijn de regels

Geplaatst op: 16 juli 2019
- Mariëlle Stoelinga (Universiteit Twente & Radboud Universiteit Nijmegen)

Snel nog even via een appje laten weten dat je thuis mee-eet? Die tijd is voorbij. Sinds het appverbod op de fiets van 1 juli 2019 deelde de politie in de nacht van zondag op maandag al zes fietsboetes uit in Amsterdam. De kosten? 95 euro voor appen en bellen op de fiets. Ben je jonger dan 16 jaar? Dan betaal je de helft. Benieuwd naar de inhoud van het appverbod op de fiets en wil je weten wat nog meer niet of juist wél mag? Lees dan even verder.

Hoe hoog is de boete voor appen en bellen in het verkeer?


Verkeersovertreding

  • Appen en bellen door fietsers van 16 jaar: 90 euro

  • Appen en bellen door bestuurders gehandicaptenvoertuig met/zonder motor: 95 euro

  • Appen en bellen door bestuurders brom- en snorfiets: 160 euro

  • Appen en bellen door automobilisten: 240 euro

  • Appen en bellen door trambestuurders: 240 euro


Wat houdt het appverbod op de fiets precies in?


In de wet van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staat dat het gebruik van elk mobiel elektronisch apparaat, zoals een smartphone, tablet, muziekspeler of camera niet is toegestaan achter het stuur of op je fiets. Zit je smartphone in een telefoonhouder om je via Google Maps de weg te wijzen? Dan is er niets aan de hand. Je mag de telefoon namelijk wel handsfree gebruiken. Bovendien krijg je alleen een boete als je echt aan het fietsen bent. Dus als je stilstaat voor een rood stoplicht dan mag je je mobiel even vasthouden om de juiste route te vinden of een WhatsApp-bericht te sturen naar je moeder.

 

Voor wie geldt het appverbod?


Voor alle bestuurders van (gemotoriseerde) voertuigen. Brom- en snorfietsers krijgen een hogere boete, deze bedraagt 160 euro. Het appverbod gold al eerder voor bestuurders van gehandicaptenvoertuigen, maar daar zijn nu ook de gehandicaptenvoertuigen zonder motor aan toegevoegd. Ook trambestuurders krijgen een boete als zij een mobiel vasthouden tijdens het rijden. Zij betalen net als automobilisten 240 euro. Kinderen onder de 12 jaar kunnen niet zomaar een boete krijgen dus voor deze groep geldt het verbod niet direct. Ben je jonger dan 16 jaar? Dan valt de boete lager uit, deze bedraagt namelijk 47,50 euro.

 

Waarom is appen of bellen op de fiets verboden?


Volgens berekeningen van de politie loopt iemand die zijn telefoon gebruikt in het verkeer 25 keer meer risico op een ongeluk. Uit cijfers van SWOV, het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, blijkt dat 54 procent van de fietsers tussen de 12 en 80 jaar weleens zijn telefoon gebruikt in het verkeer. Het aantal verkeersdoden door afleiding is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Het gebruik van populaire social media apps is daar een van de oorzaken van. Als fietsers een ongeluk krijgen, zijn de gevolgen vaak ernstiger omdat het een kwetsbare groep is. De overheid hoopt door de invoering van het appverbod het aantal gevaarlijke verkeerssituaties te verminderen en de veiligheid van (brom)fietsers te verbeteren.

 

Cijfers over appgebruik fietsers



  • 33,3 procent van de fietsers gebruikt weleens zijn/haar mobiele telefoon

  • 77 procent van de jongeren gebruikt weleens zijn/haar mobiele telefoon

  • Top drie telefoongebruik: appen, bellen, navigeren

  • Afleiding door typen tekstberichten: slingeren, midden op de weg fietsen, verandering in kijkgedrag


Bron: RTL Nieuws

 

Waarom is appen op de fiets gevaarlijk?


Uit risico-analyses en berekeningen is gebleken dat appen op de fiets wel degelijk gevaarlijk is vanwege de afleiding. Marielle Stoelinga, expert risicomanagement, werkzaam bij Universiteit Twente & Radboud Universiteit Nijmegen: “Mensen zijn helemaal niet goed in het inschatten van risico’s. Dit is goed onderzocht, onder andere door de Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman. Daaruit blijkt dat als we zelf in control zijn, zoals bij appen op fiets, we de risico’s stelselmatig lager inschatten dan wanneer we andere ‘in control’-activiteiten uit zouden voeren, zoals bungeejumpen of vliegen.”

In onderstaand college van de Universiteit van Nederland legt Stoelinga uit waarom appen op de fiets ‘dom’ is en zoomt ze in op de risico’s ervan.



 

Hoe groot is de kans dat je een boete krijgt voor appen of bellen op de fiets?


De politie voert strenge de controles uit. Je kunt er dus vanuit gaan dat de kans erg groot is om een boete te krijgen. Vooral nu het appverbod is ingegaan, controleert de politie nauwkeurig volgens minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. In Amsterdam zijn er op 1 juli in de nacht van zondag op maandag al zes boetes uitgedeeld, blijkt uit cijfers van het ANP.

 

Mag je de telefoon wel gebruiken als je voor een rood stoplicht staat?


Ja, dat mag. Snel even het juiste adres intoetsen in Google Maps of van nummer switchen is dus toegestaan. Het mag alleen als je voor een rood verkeerslicht staat. Doe het snel, want zodra het groen wordt en je weer gaat fietsen, moet je telefoon in een telefoonhouder of je broek- of jaszak zitten.

 

Wat zijn de meest voorkomende verkeersboetes op de fiets?


Naast appen en bellen op de fiets, zijn er nog een heleboel andere verkeersboetes die je als fietser kunt krijgen. Niet alleen door rood rijden wordt bestraft. Wist je dat je ook een boete kunt krijgen als je na twee wijntjes of biertjes op de fietst stapt? Dat kost je 100 euro. Rijd je zonder licht rond? Dan mag je 55 euro afschrijven. Het AD deed al eens onderzoek naar de zeven veelvoorkomende fietsboetes in Rotterdam. Daaruit kwam naar voren dat niet alleen rijden zonder licht wordt bestraft, maar dat je ook een boete kunt krijgen als je geen bel hebt.

 

Fietsovertreding en hoogte verkeersboete



  • Verkeerd stallen van je fiets: 35 euro

  • Een kapotte bel: 35 euro

  • Geen hand uitsteken: 35 euro

  • Geen/kapotte voor- of achterlicht: 55 euro

  • Spookrijden: 55 euro

  • Door rood licht rijden: 90 euro

  • Onder invloed (>0,54) rijden op de fiets: 100 euro


Hoe kan je jouw telefoon gebruiken op de fiets na het appverbod?


Een paar handige navigatie apps raadplegen of bellen op de fiets via een telefoonhouder is wel toegestaan. Via oordopjes aan het snoer of een draadloze koptelefoon mag je een telefoongesprek voeren of van nummer wisselen. Belangrijk volgens de politie is dat je het omgevingsgeluid hoort en dat je tijdens het fietsen de telefoon niet klemt tussen je oor en je schouder.

Andere manieren om je telefoon te gebruiken na het appverbod zijn:

 

Spraakassistenten op je telefoon


Via Google en Siri kun je WhatsApp-berichten en e-mails laten voorlezen of iemand bellen. Met apps als ReadItToMe en Read2Speak kun je direct alle notificaties laten voorlezen. Met de Google Voice Access-app bedien je de telefoon handsfree en hoef je alleen maar te zeggen wat Google met het scherm moet doen.

 

 WhatsApp-berichten laten voorlezen door Siri, doe je zo:



  1. Activeer Siri en zeg ‘Lees mijn WhatsApp-berichten voor’.

  2. Bericht ontvangen? Siri leest dit bericht voor.

  3. Zeg ‘ja’ tegen Siri als hij vraagt of je het appje wilt beantwoorden.

  4. Spreek je antwoord in en wacht totdat Siri het heeft omgezet in tekst.



Hoe hoog is de boete voor appen of bellen in de auto?


Appen of bellen in de auto kost 240 euro. In 2018 deelde de politie maar liefst 80.000 bekeuringen uit voor appen of bellen in de auto, blijkt uit een analyse van de CJIB-boetecijfers door LocalFocus. Vanaf 1 juli maakt de politie gebruik van vernieuwde camera’s die registeren wat een automobilist doet achter het stuur. Deze camera’s scannen het dashboard en zien direct of een automobilist een elektronisch apparaat vasthoudt.

 

Wat vinden de meeste fietsers van het app- en belverbod?


In 2014 was al bekend dat respondenten appen en bellen gevaarlijk vonden. Uit een enquête onder 52.314 testpanelleden van TROS Radar bleek dat 75 procent van de ondervraagden vond dat bellen op de fiets verboden moest worden. Daarnaast vond 80 procent van de ondervraagden dat medeweggebruikers die appen of bellen nooit of soms rekening houden met de verkeersveiligheid. Een passende boete zou volgens de ondervraagden 50 euro zijn. Vijf jaar later blijkt de fietsboete dus financieel aanzienlijk hoger uit te vallen. Muziek luisteren op de fiets werd minder gevaarlijk geacht. Slechts 44 procent van de ondervraagden zag daar graag een verbod op.

NIEUWE WINACTIE GESTART

Laat een review of reactie achter op een app review, toplijst of blog en maak kans op een giftcard van € 50,-
Doe mee!

Wat vind jij van het appverbod?

Let op, je reactie is niet direct zichtbaar.

Op zoek naar iets anders?

iPhone XS vs. iPhone XR - welke is beter?

27 februari 2019
Battle

Maak snel ruimte vrij op je smartphone met deze tips

04 april 2019
Tips

Dit zijn ze: de duurste telefoons ter wereld

27 februari 2019
Smartphones